Een krachtige herkenbare uitstraling, een interieur vol technologie
Mercedes-Benz lanceert nieuwe GLB als hybride én volledig elektrisch versie
Mercedes-Benz presenteert de nieuwe generatie GLB en introduceert deze direct met twee aandrijflijnen: als hybride én als volledig elektrische versie. Daarmee zet het merk de eerder ingezette strategiewijziging door, waarbij elektrische en geëlektrificeerde modellen onder één modelnaam worden gevoerd. De nieuwe GLB vervangt zowel de vorige generatie GLB als de elektrische EQB.
Hoewel de elektrische en hybride GLB in basis hetzelfde design delen, zijn er enkele opvallende verschillen. De volledig elektrische versie heeft een gesloten grille, omdat koeling via een radiateur niet nodig is. Dit draagt bij aan een verbeterde aerodynamica en een lagere luchtweerstand. Bij de hybride is de grille juist open, om voldoende koeling voor de verbrandingsmotor mogelijk te maken.
De GLB blijft bovenal een uiterst praktische en veelzijdige gezins-SUV. Het model is leverbaar als ruime vijfzitter of als flexibele zevenzitter, waarmee hij perfect inspeelt op de behoeften van grotere gezinnen of actieve levensstijlen. Dankzij de slimme indeling en verschuifbare achterbank is er altijd een balans te vinden tussen zitplaatsen en laadruimte. In de vijfzitsconfiguratie biedt de GLB een indrukwekkende bagageruimte tot 1.715 liter wanneer de achterbank is neergeklapt.
De volledig elektrische varianten doen daar qua functionaliteit absoluut niet voor onder. Sterker nog, ze tillen praktische inzetbaarheid naar een nieuw niveau. De elektrische GLB kan tot 2.000 kilogram trekken, wat uniek is in zijn klasse.
Mercedes-Benz GLB met EQ Technologie
De GLB met EQ Technologie biedt een indrukwekkende actieradius tot 631 kilometer, waarmee hij tot de koplopers in zijn segment behoort. Dankzij de 800 volt-architectuur kan er razendsnel worden bijgeladen: in slechts 10 minuten komt er tot 260 kilometer extra rijbereik bij. De elektrische GLB ondersteunt zowel AC-laden tot 22 kW als ultrasnel DC-laden tot 320 kW.
Ook qua beleving is de elektrische GLB een echte eyecatcher. Optioneel is hij leverbaar met een groot panoramadak met SKY CONTROL-technologie, waarvan het glas met een druk op de knop overschakelt van transparant naar melkachtig wit. ’s Avonds komt daar een unieke ervaring bij: 158 subtiel verlichte sterren in het dak zorgen voor een betoverend sterrenhemel-effect, waardoor het interieur verandert in een sfeervolle lounge. Een rit in de elektrische GLB is daarmee niet alleen stil en emissievrij, maar ook visueel en zintuiglijk bijzonder. Bovendien is de auto voorbereid op bidirectioneel laden (V2H/V2G), waarmee hij in de toekomst kan functioneren als thuisaccu of energiebron voor het net.
GLB met hybride aandrijflijn
De reguliere GLB is leverbaar als hybride met een moderne 48 volt-installatie en een geïntegreerde elektromotor in de transmissie. Deze zogeheten mild-hybrid maakt het mogelijk om bij lage snelheden korte stukken volledig elektrisch te rijden, bijvoorbeeld in stadsverkeer of tijdens file. De elektromotor ondersteunt bovendien bij het optrekken en bespaart zo brandstof. Dankzij energierecuperatie wordt remenergie teruggewonnen en opgeslagen in de compacte lithium-ionbatterij van 1,3 kWh. De hybride GLB biedt hiermee een efficiënte en soepele rijervaring, terwijl de verbrandingsmotor (een nieuwe viercilinder met Miller-cyclus) zorgt voor kracht en betrouwbaarheid op langere ritten. Het systeem is standaard gekoppeld aan een geavanceerde achttraps automaat (8F-eDCT), die speciaal is ontwikkeld voor deze aandrijflijn.