van-ooij-hero-mobiel

Trouwe klant Van Ooij ontvangt de sleutels van nieuwe Actros

Op vrijdag 19 januari heeft Wensink Doetinchem een nieuwe Actros aan Van Ooij Internationaal Transport in Doetinchem afgeleverd. Eigenaar Gérard van Ooij is vanaf zijn eerste Mercedes-Benz ruim twintig jaar geleden altijd trouw gebleven aan het merk, Wensink en de werkplaats in Doetinchem.

Achtentwintig jaar geleden begon Gérard van Ooij zijn transportbedrijf toen hij de mogelijkheid kreeg twee vrachtwagens en twee chauffeurs over te nemen van het bedrijf waar hij destijds werkte. ‘Ik had een lessenaar in mijn slaapkamer staan. Dat was mijn kantoor’, blikt Van Ooij terug. ‘Ik had nog niet eens een computer.’

Overstap naar Mercedes-Benz

Van Ooij reed als onderaannemer een lijndienst naar Berlijn voor logistiek dienstverlener DACHSER. De logistiek vervoerder is nog altijd zijn enige opdrachtgever. Het wagenpark breidde hij in al die jaren uit van twee naar zeven auto’s. Niet langer van het merk dat hij destijds overnam, maar van Mercedes-Benz. ‘Ik was niet meer tevreden over de service van het toenmalige merk. De verkoper van Wensink overtuigde me zo’n twintig jaar geleden om een Mercedes-Benz te kopen. En vanaf het eerste begin wilde ik nooit meer anders.’

Goede service

Dat zat hem vooral in de service, zegt Van Ooij. ‘Ik ben ervan overtuigd dat iedere auto goed is. Maar omdat mijn wagens 24 uur per dag moeten rijden en iedere auto een keer gebreken krijgt, is goede service essentieel. Bij de werkplaats in Doetinchem heb ik een heel prettig contact opgebouwd met assistent-servicemanager Alex Luttikholt. Hij staat altijd voor me klaar. Net als de monteurs, die kennis van zaken hebben en prettig zijn in de omgang.’

van-ooij-media-3

Efficiënt en zuinig

Bij de introductie van het fleetboardsysteem van Mercedes-Benz liet Van Ooij zich er uitgebreid over informeren en besloot het systeem voor de wagens aan te schaffen. Dat wierp meteen zijn vruchten af. ‘Met de gegevens van het systeem heb ik bereikt dat het rijgedrag, schadepreventie en brandstofverbruik door efficiënter te rijden enorm zijn verbeterd. Twee van mijn chauffeurs zijn zelfs in de top 10 geëindigd bij de Mercedes-Benz-verkiezing van beste chauffeur van Nederland.’

Duurzame bedrijfsvoering

Brandstofbesparing past in de aanpak van Van Ooij voor een duurzamere bedrijfsvoering. Het bedrijf investeert daarom ook in LZV’s. Van Ooij: ‘De nieuwe Actros is de vierde die ik inzet op de langere grensoverschrijdende lijndiensten. Daardoor kan ik met dezelfde hoeveelheid brandstof meer lading vervoeren. Ook het tanken van de juiste brandstof van belang bij een duurzame bedrijfsvoering. Wij tanken HVO brandstof, wat leidt tot een verminderde CO-uitstoot van wel 80%. Mercedes-Benz werkt aan veilige, zuinige en duurzamere auto’s, dat maakt ook dat ik daar meer oog voor heb.’

van-ooij-media-2

Stapje extra

Assistent-servicemanager Alex Luttikholt is vanaf het begin de vaste contactpersoon van Van Ooij in de werkplaats in Doetinchem. Ook hij kijkt positief terug op de band die in de loop der jaren is ontstaan. ‘We doen voor iedere klant ons uiterste best, maar voor sommige klanten ben je bereid om net een stapje extra te zetten. We hebben in al die jaren een heel prettige, persoonlijke band opgebouwd. Bij afleveringen komt zijn vrouw bijvoorbeeld ook vaak mee. Wanneer Gérard weet dat iemand van ons jarig is, stuurt hij een appje om te feliciteren. En als hij hier is, haalt hij wel eens koffie voor de jongens in de werkplaats. We zijn echt blij met hem. We gaan er dan ook iets moois van maken, van deze aflevering.’