Wat is waterstof?
Waterstof is het lichtste, kleinste en ook eenvoudigste element. Het bestaat uit een proton en een elektron. Omdat het zo licht is, kunt u er een ballon mee vullen die direct zal opstijgen. In 1766 slaagde wetenschapper Henry Cavendish erin waterstof te identificeren. Als gas (H2) is waterstof kleurloos, geurloos, niet corrosief, niet oxiderend, niet radioactief en niet giftig.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Hoe werkt rijden op waterstof?
Onder de motorkap van een waterstof auto ligt een brandstofcel. Deze laat waterstof uit de opslag tanks onder de auto gecontroleerd reageren met zuurstof uit de buitenlucht. De zuurstof en het waterstof vormen samen weer water. Bij dit proces komt energie vrij in de vorm van elektriciteit.
Waterstof kunt u zien als energiedrager. Het kost energie om te maken, maar voor een deel kunt u er ook energie uit halen. Via die elektriciteit wordt de elektromotor aangedreven, die ervoor zorgt dat de auto gaat rijden. De energie die wordt gewonnen bij het remmen van de auto, wordt opgeslagen in een kleine batterij.
Het rijden op waterstof is goed voor het milieu, omdat er tijdens het rijden geen CO2, stikstof of fijnstof vrij komt. Dit gebeurt wel bij het verbranden van benzine of diesel. Bij het rijden op waterstof komt er uit de uitlaat van de auto alleen een beetje waterdamp.
Hoeveel kost een auto op waterstof?
Aanschaf
Op dit moment zijn er weinig modellen waterstofauto’s te koop. De nieuwsprijs van waterstofauto’s ligt hoger dan die van vergelijkbare elektrische auto’s.
Rekenvoorbeeld:
- Waterstof | Hyundai NEXO-nieuwprijs vanaf € 69.995,-
- Elektrisch | Mercedes-Benz EQA vanaf € 49.995,-
Onderhoud
De onderhoudskosten van een waterstofauto is te vergelijken met die van een benzine- of dieselauto. Een elektrische auto daarentegen heeft minder onderhoud nodig en is dus een stuk goedkoper in onderhoud. Dit komt omdat er minder onderdelen in een elektrische auto zitten die slijten of kapot kunnen gaan.
Gebruikskosten
Het tanken van uw waterstof auto is goedkoper dan het tanken van uw benzine- of dieselauto. Zie hieronder het verschil aan kosten tussen een benzine-, diesel- of waterstofauto.
Brandstof type | Prijs per liter (per 23-08) | Per kilogram | Tank 40 liter / 5 kilogram | Actieradius | Verbruik |
Euro 95 | € 2,175 | € 17,40 | € 87,- | 1 op 16,25 | |
Diesel | € 2,059 | € 16,47 | € 82,36 | 1 op 16,25 | |
Waterstof | € 1,25 | € 10,- | € 50,- | 650 kilometer |
Hoeveel auto’s op waterstof rijden er in Nederland?
Momenteel rijden er ongeveer 560 personen auto's in Nederland die op waterstof rijden. In vergelijking met de andere elektrische varianten is dat buitengewoon laag.
- Waterstof: 560 st.
- Elektrisch: 289.283 st.
- (Plug-In) Hybride: 166.940 st.
*cijfers zijn per 31-07-2022
Er zijn busmaatschappijen, zoals Ebusco, die bussen op waterstof hebben rijden. Wensink Automotive ontzorgt Ebusco bij het onderhoud van zestig streekbussen in Groningen en Drenthe.
Wat is de toekomst van waterstof?
Het is onwaarschijnlijk dat waterstof de toekomst heeft voor personenauto's. Momenteel wint de elektrische auto het op alle fronten.
Waterstof is het voorkomendste element op aarde, maar voor het gebruikt kan worden moet het een proces doorlopen. Voor nu beperken we ons tot slechts een variant: elektrolyse. Dit omdat het op dit moment de enige milieuvriendelijke manier van waterstofwinning is.
Elektrolyse is niet perfect. Tijdens het proces verliest u twintig procent van de stroom die u erin steekt. Vervolgens gaat er ook nog stroom verloren om de waterstof onder druk te zetten en te vervoeren van en naar de tanks en gaat er energie verloren bij het terug omzetten naar stroom. Effectief kunt u maar 25 tot 35 procent gebruiken van de initieel ingezette stroom.
Infrastructuur
De infrastructuur is nog nauwelijks aanwezig. Momenteel kunt u op vijf verschillende plekken in Nederland waterstof tanken. In vergelijking met elektrisch rijden: In januari 2022 waren er 81.000 laadpalen door heel Nederland.
Door de verschillende factoren zoals aanschaf, het aanbod, het proces in de auto en de infrastructuur heeft waterstof nog een lange weg te gaan.
Welke soorten elektrisch rijden zijn er?
Elektrisch rijden
Een elektrische auto – ook wel bekend EV – is een personenauto of bedrijfswagen waarbij de wielen worden aangedreven door middel van een elektromotor. Om deze elektromotor aan te drijven haalt het voertuig stroom uit de accu die vaak op de bodem van het voertuig is gemonteerd.
Hybride
Een hybride auto – ofwel hybrid electric vehicle (HEV) – is een personenauto of bedrijfswagen waarbij het voertuig zowel een verbrandingsmotor gebruikt als de elektromotor, dit kan zowel gecombineerd als afzonderlijk van elkaar zijn.
Plug-in hybride
Een plug-in hybride auto – ook wel bekend PHEV – is een personenauto of bedrijfswagen dat een benzine- of dieselmotor combineert met een elektromotor en een lithium-ion batterij die opgeladen kan worden door middel van een stekker.
Het onderhoud van een waterstof auto
Bij Wensink ontzorgen we u als klant. Ook als het gaat om het onderhoud van uw auto op waterstof. Naast personen auto's onderhouden we ook bedrijfswagens en bussen die rijden op waterstof. Zo ook het onderhoud van een 60-tal bussen voor Ebusco.
Het onderhoud van uw auto op waterstof is vergelijkbaar als die een auto op benzine of diesel.
Bij Wensink heeft u alle benodigde expertise onder een dak.
Veelgestelde vragen over waterstof
Waterstof is een kleurloos, reukloos, smaakloos en hoog ontvlambaar gas. Het is overigens niet giftig.
Op dit moment kunt u nog maar op vijf plekken tanken in Nederland.
Waterstofgas tankt u in kilogram.
Op dit moment betaalt u ongeveer € 10,- per kilogram. Gemiddeld kan er tussen de 5 en 8 kilo in een tank.
Het tanken kost dan tussen de € 50,- en € 80,-.
Dit duurt ongeveer 3 tot 5 minuten.